RISE

Pametna mesta in mobilnost: kako blizu trajnostni revoluciji smo v Sloveniji?

V času izjemno hitrega tehnološkega napredka se bo problematika varovanja okolja zrcalila tudi na področju mobilnosti in razvoju pametnih skupnosti. A napredne tehnologije, povezljivost in uporaba čistejših virov energije ne bodo prinesle želenih sadov, če ljudje ne bodo pripravljeni spremeniti svojih navad.

To je bilo eno od osrednjih spoznanj strokovnega posveta na temo pametnih mest in (trajnostne) mobilnosti, na katerem so sodelovali predstavniki občine Kranj, Komunale Kranj, Toyote Slovenija in drugi strokovnjaki s področij trajnostnega razvoja. Ko so namreč pri Toyoti v testnem projektu z občino Kočevje občanom ponudili poceni prevoz prek mobilne aplikacije, se zares trajnostna pobuda ni prijela, kot je bilo zaželeno. Mnogi se preprosto niso pripravljeni odpovedati drugemu ali tretjemu avtomobilu in vztrajajo pri doslej vzpostavljenih vzorcih mobilnosti.

Vsekakor pa zgolj en pilotni projekt ne more ustaviti razvoja. Ravno ta bo slej kot prej prišel do točke, ko bo uporabniška izkušnja življenja v pametnih skupnostih, ne govorimo namreč zgolj o mestih, ampak tudi o podeželju, tako dobra, da se bodo navade mnogih čez noč spremenile.

 

Elektrika v Kranju, vodik v Ljubljani

Do prebojnega trenutka pa moramo skozi zaporedje razvojnih faz, podobno kot so v Kranju tako rekoč vsa vozila občinske uprave zamenjali z električnimi in uvedli souporabo e-avtov v občinskih ustanovah. Te svoja električna vozila polnijo z elektriko iz lastne sončne elektrarne. Medtem v Ljubljani že vozi avtobus na vodikove gorivne celice, v Kranju pa T-2 uvaja digitalno platformo pametnega mesta, ki bo podpirala digitalne storitve mesta in poskušala čim bolj izboljšati kakovost življenja v občini.

Vloga Bruslja

Digitalna platforma T-2 je ena od mnogih rešitev različnih ponudnikov na globalnem trgu, uporabnikom pa bo treba za potrebno odličnost uporabniške izkušnje na več takšnih platformah zagotoviti določene standarde interoperabilnosti. Za krovno povezljivost in lažjo uporabo več platform bo, vsaj kot kaže za zdaj, morala poskrbeti evropska komisija, če govorimo o evropskem prostoru. Novodobne bivanjske skupnosti in trajnostne oblike mobilnosti bodo morale hkrati poskrbeti tudi za pravično razdelitev ustvarjene dodane vrednosti.

Čistejša energija in nove navade

Na koncu pa, predvsem v času resne energetske krize, ne moremo mimo izzivov novih, čistejših, virov energije. Ti bodo poganjali tako pametna mesta kot nove oblike mobilnosti. Treba bo vzpostaviti sistem, ki bo omogočal čim manjšo uporabo in čim večje prihranke. Za kar bo znova poskrbel tehnološki razvoj, a ta bo moral uporabnike prepričati z jasnimi koristmi. Le tako bo namreč razvoju prebojnih tehnologij sledila revolucija uporabe.


V sklopu projekta Pametna mesta in mobilnost je izšla posebna e-priloga, ki si jo lahko prenesete preko naslednjega obrazca.


Vir: FinancePRO